De Vloot
Sextant
Deze 10.80 meter lange, voormalige Rijkswaterstaat peil-vlet, is sinds 2019 het trotse bezit van de Gabriël. Dit is de 2e sleepboot die de groep in eigendom heeft gehad. De boot is oorspronkelijk ontworpen en gebouwd door de firma Damen te Hardinxveld-Giessendam en was uitgerust met een luchtgekoelde 2 cilinder Deutz motor. De vorige eigenaar heeft de boot vaar technisch opgeknapt, het dichte achterdek vervangen voor een open kuip, en er een zo goed als nieuwe DAF motor met bijpassende keerkoppeling in laten bouwen. Een aantal enthousiaste (of prettig gestoorde) stafleden heeft na de aanschaf serieus werk gemaakt van het verder opknappen en gebruiksvriendelijker maken van de sleper. Zo is er een compleet nieuw elektra systeem aangelegd, is de gehele boot over geschilderd, zijn er 2 nieuwe aluminium masten gemaakt en is de stuurhut geïsoleerd en van een volledig nieuw interieur voorzien.
Technische gegevens:
Motor: DAF 615M
Keerbak: Hurth HSW450
Lengte:10.80 meter
Breedte:***
Diepgang: +/- 1,10 m
Doorvaarthoogte: 2,45 m
Electra: 24V
Klipkruiper (381)
De Klipkruiper is de oudste vlet van de Gabriël en het is geen toeval dat deze boot de “Klipkruiper” heet. Deze vlet heeft deze naam eerlijk verdient doordat deze in het verleden met een sleep achter een jachtje over een strekdam in de maas heen “gekropen” is. Ondanks dat deze boot al aan de oude kant is kan hij nog steeds heel wat jaren mee, de boot heeft in 2015 een nieuwe bodem en zwaardkast gekregen.
Thor (422)
De Thor is de vlet waarvan altijd gezegd dat deze niet heel goed zeilt en dat hij erg traag is. Dit zou zogenaamd komen doordat de bodem van de boot uit veel dikker staal gemaakt is dan bij de andere vletten. Deze vlet heeft in 2011 een nieuwe bodem en zwaardkast gekregen die inderdaad 1 mm dikker is dan gebruikelijk. Dit scheelt maar zo weinig dat het meer op de zeilkunsten van de bemanning aan komt.
Kontiki (466)
De Kontiki is de WV vlet van de groep. Op deze vlet zijn door de jaren heen veel boegsprieten en andere attributen gemaakt. In de huidige vorm zit er een mast verlenging (steng) en boegspriet op de boot. De bodem en zwaardkast van deze vlet zijn in 2015 samen met die van de Klipkruiper vervangen.
Celcius (1742)
De Celsius is in 2016 bij de groep gekomen als extra vlet om de verwachte groei van de groep op te kunnen vangen. Deze vlet is gloednieuw met nieuwe uitrusting gekocht met hulp van de Rabobank (en de spaarrekening van de Gabriël). De naam Celsius is ook niet uit de lucht komen vallen, in het jaar 1742 is de Celsius schaal uitgevonden. De boot wordt inmiddels door de zeeverkenner bak Inktvissen gebruikt of als extra vlet voor de Wilde Vaart ingezet.
Boeibonker 2 (1779)
De Boeibonker II is de meest recente aanwinst van de Gabriël. De vlet is in 2017 aangekocht met hulp van de Loodsen die als laatste actie een nieuwe vlet aan de groep wouden doen. Om dit te kunnen bekostigen zou er wel een casco van een oude vlet verkocht moeten worden. Er werd toen besloten om de Boeibonker te verkopen. Deze boot had nog geen grote beurt gehad (nieuwe bodem/zwaardkast) en had deze wel zeer binnenkort nodig. De voorwaarde die de groep stelde was dat de nieuwe vlet het bouw/zeilnummer 1779 zou krijgen (1000 hoger dan de originele Boeibonker die het nummer 779 had). Dit is allemaal gelukt en de Gabriël is nu de trotse bezitter van de Boeibonker II. De originele Boeibonker is niet als zo veel andere vletten als grachtenbootje doorverkocht. De boot is terecht gekomen bij de Olivier van Noort II groep in Schoonhoven waar de boot in een vergelijkbare kleurstelling (maar dan met rood IPV oranje) door vaart.